Wydawać by się mogło, że pociąg to…pociąg. Kupuje się bilet i wsiada do środka, mając cichą nadzieję na to, że ten po drodze nie zaliczy jakiegoś opóźnienia. Jednak sprawa nie jest taka łatwa. Wiele osób podczas zakupu biletu zwraca uwagę na to, czy ma do czynienia z wagonem z przedziałami, czy bez. Od wielu lat trwa spór na temat tego, która z tych opcji jest wygodniejsza. Czas się temu przyjrzeć?
Wagon bez przedziałów w ic i tlk a miejsca siedzące
Czy w wagonie bez przedziałów IC i TLK można liczyć na miejsca siedzące? Oczywiście, że tak. Wszystkie bowiem zawsze są odpowiednim numerem, który widnieje na bilecie. Na ogół ma się do czynienia z tym, że są dwa miejsca siedzące koło siebie, jakie ustawione są w cały rządek. Są dwa takie rządki po lewej i po prawej, które przedzielone są korytarzem. Tak, aby podróżującym móc zapewnić swobodną komunikację do wyjścia lub do toalety. Jest to ważne, ponieważ właśnie tędy będzie się również przemieszczał konduktor.
Czym różni się wagon bezprzedziałowy klasy 1 od klasy 2?
Wiele osób obawia się często podróży koleją, jeżeli chodzi o klasę pierwszą. W szczególności, jeżeli spojrzy się na cenę biletów za pierwszą klasę. Jest ona nieco wyższa w stosunku do klasy 2. Czy to znak, że w pierwszej klasie można liczyć na pewne udogodnienia? Jak najbardziej. Jeżeli ktoś zada pytanie o to, czym różni się wagon bezprzedziałowy klasy pierwszej od klasy drugiej to musi wiedzieć, że będzie miał do czynienia z mniejszą ilością osób. O ile w klasie drugiej – jak było wspomniane – ma się do czynienia z ustawieniem foteli 2+2, to w klasie pierwszej jest nieco inaczej. Oto ustawienie foteli 2+1. Czyli po jednej stronie ma się do czynienia z rządkiem dwóch foteli, po drugiej stronie jest tylko jeden fotel ustawiony na całej długości. Do tego można być pewnym tego, że sama aranżacja pierwszej klasy wygląda nieco bardziej ekskluzywnie. Można liczyć na wykładzinę. Do tego w pierwszej klasie można być pewnym tego, że tak naprawdę praktycznie każdy pasażer ma swój przydział gniazdka – to na wypadek gdyby zechciał ładować telefon.
Jeżeli jednak chodzi o aranżację, to nie można powiedzieć, że jest ona taka zła, jeżeli chodzi o klasę drugą. Również jest schludnie i czysto (o co także powinni dbać pasażerowie!), dzięki czemu w obecnych czasach można podróżować w komfortowych warunkach nawet w drugiej klasie. Dawne czasy wagonów bezprzedziałowych odeszły w zapomnienie.
Jak numerowane są wagony bez przedziałów?
Zasady numeracji są bardzo proste. Idą one po kolei. I tak numer 11 będzie na samym skraju wagonu. Numerki idą tylko w górę, więc będzie się miało do czynienia tylko i wyłącznie z większymi wartościami. Numeracja w tym przedziale idzie podobnie jak w przypadku wagonów z przedziałami. Z tą jednak różnicą, że nie ma się do czynienia ze ściankami przegradzającymi. Jeżeli ktoś będzie miał do czynienia z numerem siedzenia 11 lub w tej okolicy, będzie już wiedział, że musi go szukać na początku danego wagonu.
Wady i zalety
Podróżowanie wagonem bez przedziałów ma swoje zalety oraz wady. Jedną z korzyści jest to, że ma się do czynienia z otwartym wagonem, gdzie następuje lepsza cyrkulacja powietrza. Poza tym sprawnie działa w takich miejscach klimatyzacja. Łatwiej również dostać się do wybranego miejsca i nie trzeba przeciskać się pomiędzy kolanami innych współpasażerów z danego przedziału. Wadą może być jednak to, że dookoła ma się niekiedy nawet trzydzieści lub więcej osób, jeżeli wagon jest zapełniony. Co za tym dalej idzie, zewsząd będą nadchodziły różne hałasy, które bywają przytłumione, jeżeli chodzi o wagon z przedziałami.
Która z tych opcji jest korzystniejsza? Przedział czy wagon bez przedziałów? Odpowiedź na to pytanie należy ustalić już samodzielnie. Nie brakuje osób, które chcą podróżować tylko otwartymi wagonami bez przedziałów i w tej drugiej opcji. Chyba śmiało można powiedzieć, że tak naprawdę ten dylemat nigdy tak naprawdę nie zostanie rozwiązany i każda z opcji będzie miała taką samą ilość zwolenników.