Tramwaje Śląskie to słynne, powstałe na początku XXI wieku przedsiębiorstwo zajmujące się przede wszystkim wykonywaniem przewozów pasażerskich za pomocą tramwajów na obszarze należącym do Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Ponadto firma zajmuje się stałym utrzymywaniem prawidłowej infrastruktury tramwajowej. Na czele spółki zaliczanej do Skarbu Państwa stoi obecnie legendarny śląski przedsiębiorca Bolesław Knapik.
Struktura własnościowa, a także władze przedsiębiorstwa
Według ostatniego znanego stanu faktycznego całkowity kapitał zakładowy Tramwajów Śląskich wynosił dokładnie 149 885 310 zł. Co więcej składa się on w zupełności z akcji zaliczanych do serii A, B, C, D, E, F i G, z czego każda o wartości nominalnej wynoszącej 10 złotych. Łącznie mamy do dyspozycji 14 988 531 akcji. Najwięcej z nich, bowiem lekko ponad 47 procent należy do Katowic. Na drugim miejscu z około 11,5 procenta plasuje się Sosnowiec. Następnie mamy takie miasta jak Bytom (9,54 procenta), Chorzów (8,45 procenta), a także Zabrze (8,32 procenta). Swoje o wiele mniejsze udziały posiada także Dąbrowa Górnicza (3,80 procenta), Świętochłowice (3,49 procenta), Ruda Śląska (3,30 procenta), Gliwice (2,92 procenta), Mysłowice (0,63 procenta), Czeladź (0,57 procenta), oraz Siemianowice Śląskie (0,38 procenta). Tak jak już zostało wspomniane prezesem zarządu spółki i jednoczesnym jej Dyrektorem Naczelnym jest Bolesław Knapik. Ponadto w skład zarządu spółki wchodzi Henryk Kolender, Katarzyna Dzióba, Krzysztof Mikuła, Marcin Michalik i Michał Bieda. Na stanowisku Dyrektora Finansowego znajduję się Henryk Kolender. Dyrektorem do spraw Inwestycji jest w tym momencie Roman Michalski, natomiast urząd Dyrektora Techniczno-Eksploatacyjnego należy do Jacka Kaminiorza. Firma posiada także specjalistyczną Radę Nadzorczą odpowiedzialną za kontrolę wszelkich jej poczynań. Jej obecnym przewodniczącym jest Piotr Uszok, który jest wspierany przez Wiceprzewodniczącego Mateusza Rykałę, oraz Sekretarza Danutę Kamińską.
Infrastruktura i przedmiot działalności spółki
Na infrastrukturę Tramwajów Śląskich składa się szeroko rozumiany tabor tramwajowy. W jego skład wchodzą między innymi specjalistyczne wagony serii 105N. Zostały one nabyte z austriackiego Wiednia. Są to również używane wagony typu E1, wagony niskopodłogowe typu 2012N i dość podobne do nich typu 116Nd, dwukierunkowe wagony typu PT8 ściągnięte z niemieckiego Frankfurtu. Należą do nich także dwukierunkowe wagony z dość charakterystyczną, częściowo niską podłogą typu Moderus Beta MF 16 AC BD wyprodukowane przez polski Moderus Beta MF 16 AC BD. Co więcej spółka w tym momencie oczekuje na zamówione jakiś czas temu wagony jednokierunkowe z częściowo niską podłogą typu Ptm. Do przedmiotów działalności przedsiębiorstwa zaliczamy głównie szeroko zakrojoną produkcję tanoru szynowego, czy lokomotyw kolejowych, naprawę, a także konserwacja urządzeń elektrycznych, optycznych, elektronicznych, oraz pozostałego sprzętu transportowego, realizację w pełni sprawnego i bezpiecznego transportu lądowego pasażerskiego, podmiejskiego, czy miejskiego i wiele, wiele innych.