Tramwaje polskie – modernizacja 803N

Tramwaje polskie

Tramwaje Konstal 803N to model pojazdu, które poruszają się po niektórych z polskich miast, takich jak:

  • Gdańsk
  • Katowice
  • Kraków
  • Poznań
  • Szczecin
  • Wrocław

Nie we wszystkich jednak w pełni funkcjonują, a w miastach, w których można je nadal spotkać „na chodzie” są zwykle modernizowane. Dzięki temu znacznie poprawia się ich żywotność i wydajność. Chodzi tu także o zapewnienie komfortu dla ich głównych odbiorców – pasażerów. Niestety czasy ich świetności mijają, a ich liczba stale zmniejsza się również z powodu wymiany na nowsze i bardziej nowoczesne modele. Jest to w pełni zrozumiałe, ponieważ od rozpoczęcia ich produkcji minęło już ponad 50 lat. 

Na czym polegała modernizacja tramwajów modelu 803N?

Po pierwsze stale zmienił się kształt nadwozia.. Stawia się przede wszystkim na zmiany w kierunku lepszej aerodynamiki oraz manewrowności. Wiadomo, że świat cały czas się zmienia i to już nie to samo, co w latach 80-tych, dlatego trzeba iść z duchem czasu. Dlatego na wygląd zewnętrzny, ogólną funkcjonalność i estetykę tramwajów mają wpływ aktualne trendy i malowane wagony ze względu na indywidualne potrzeby (np.reklamowe) danego miasta.  

Zmiany wewnętrzne 

Tramwaje, które przeszły modernizację, mają dużo do zaoferowania. Głównie stawia się na poprawę komfortu z jazdy i zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom. W odświeżonych wersjach znajdziemy już siedzenia z tworzywa sztucznego, które spotykamy zwykle w nowoczesnych tramwajach. Klimatyzacja to również świeży dodatek, bez którego w obecnych czasach właściwie ciężko wyobrazić sobie podróż w upalny dzień. Kolejna rzecz to systemy informacji pasażerskiej, czyli prościej mówiąc – mapy przystanków, aby podróż mijała bezproblemowo. 

Zmiany techniczne

To bardzo istotny aspekt. W zmodernizowanych tramwajach zaszło wiele zmian, np. w wyposażeniu elektrycznym (zmiana przetwornicy z wirowej na statyczną). Oprócz tego został zastosowany nowy układ ogrzewania stopni wejściowych oraz  zastąpienie jednego reflektora dwoma. Przeniesiono też rezystory rozruchowe spod podłogi na dach, co pozwoliło skutecznie zredukować zmniejszyło hałas. Oczywiście niektóre modernizacje zostały zastosowane z myślą o wymaganiach ekologicznych i energooszczędności, aby pojazdy spełniały normy emisji spalin.