EP07-174, w żargonie kolejarzy znana również jako „Szpinak” czy „Ogórek” to prawdziwa legenda polskich szlaków kolejowych. Kultowa lokomotywa swoją służbę na liniach pasażerskich pełni od przeszło pół wieku. W tym czasie zapisała się w historii złotymi literami, prowadząc pociągi na terenie całego kraju. Zabytkowa jednostka Pafawag EP07 o numerze 174 skrywa wiele ciekawostek i mnóstwo historii wartych opowiedzenia.
Historia znanej i lubianej ep07-174
Lokomotywa EP07-174 wyprodukowana została w roku 1971 w zakładach Pafawag we Wrocławiu. Po opuszczeniu fabryki trafiła, jeszcze jako EU07-174, do Krakowa, gdzie była eksploatowana przez PKP Cargo. W 2003 roku lokomotywa przeszła modernizację, tym samym zostając dostosowaną do prowadzenia pociągów na liniach pasażerskich. Pierwotnie, już jako EP07-174, była wykorzystywana przez Krakowski oddział PKP Intercity.
W międzyczasie zmieniało się również jej malowanie. Pierwotne fabryczne turkosuwo-zielone barwy po raz pierwszy zmieniono w 1982 roku. Od tego momentu maszyna na szlaki wyjeżdżała w oliwkowo-zielonych kolorach. W 2017 lokomotywie przywrócono klasyczne historyczne malowanie, a ona sama nie tylko stanowi rarytas dla miłośników kolei, prowadząc pociągi wakacyjne, ale również do niedawna kursowała na szlakach kolejowych na terenie Polski ze składami spółki PKP InterCity. Poczciwy „Ogórek” liczy sobie przeszło pół wieku, a dokładniej 52 lata, obecnie odpoczywając na bocznicy.
Opis ep07-174
Pasażerska lokomotywa EP07-174 powstała w wyniku modernizacji i przeróbek, opierając się na modelach EU07. Przebudowy jednostek rozpoczęto w 1995 roku i trwały aż do 2005. Odpowiedzialne za nie były Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. Lokomotywa, jak inne z serii EP07, zyskały nowe silniki trakcyjne pozwalające na eksploatowanie pojazdów w wyższych temperaturach.
Ze względu na zmniejszone obroty silników trakcyjnych modele EP07 charakteryzowały się większą trwałością. Zmienione zostało także przełożenie przekładni głównych, które często ulegało awariom w „siódemkach”. Nie uległa jednak zmianie prędkość maksymalna jednostki. Ze względu na charakter budowy lokomotywy, zachowana została prędkość konstrukcyjna wynosząca 160 km/h, która ostatecznie obniżona została w wyniku eksploatacji do 140 km/h.
Gdzie jeździ ep07-174?
Pojazdy EP07 były do niedawna jednymi z bardziej rozpowszechnionych na naszych torach. Spotkać można je było prowadzące składy osobowe, pospieszne, a nierzadko również widywane były na czele składów IC/EC. Omawiana jednostka EP07-174 od momentu, kiedy została zaprzęgnięta do prowadzenia wagonów spółki PKP InterCity w 2008 roku, kursowała w Krakowie, po czym przeniesiona została do oddziału w Gdyni.
Równie często pojawiała się na czele pociągów specjalnych czy wakacyjnych, kursując m.in. do Kołobrzegu. Obecnie kultowa lokomotywa, która jest prawdziwą legendą polskich torów, odstawiona została na boczny tor. Jej obecny status wskazuje na oczekiwanie jednostki na naprawę główną. Jednak nadzieje na pojawienie się maszyny na szlaku kolejowym są niewielkie. Spółka PKP Intercity ogłosiła niedawno, że „Szpinak”, podobnie jak wiele innych lokomotyw w zielonej malaturze, nie będą podlegały naprawom, ze względu na brak opłacalności takiego działania.
Wady i zalety
Elektrowóz EP07-174 posiada zarówno zalety, jak i wady. Do tych pierwszych bez wątpienia zaliczyć możemy trwałość. Stało się tak ze względu na obniżenie momentu obrotowego silników trakcyjnych, co często było piętą achillesową w siostrzanej konstrukcji EU07.
Zmiana silników pozwoliła nie tylko osiągnąć wyższe prędkości (te i tak ostatecznie zostały obniżone w późniejszym okresie eksploatacji pojazdów), ale także zmniejszyć awaryjność jednostek. Zadbano również o wnętrze lokomotywy. Poprawił się komfort pracy maszynisty, dzięki zamontowaniu izolacji cieplnej, nowych foteli czy elektrycznych wycieraczek.
Jeśli chodzi o wady, modele lokomotyw serii EP07 po przebudowie nie nadawały się do prowadzenia składów towarowych. Wynikało to ze wspomnianego obniżenia momentu obrotowego silników. Nie jest to jednak znaczący minus, gdyż elektrowozy te były projektowanie głównie z myślą o prowadzeniu wagonów osobowych.