Podobnie jak światła uliczne, semafory kolejowe sygnalizują wolny lub zajęty tor. To jednak nie wszystkie informacje, jakie maszynista otrzymuje tą drogą. Niektóre typy semaforów wskazują maksymalną prędkość, z jaką może poruszać się pociąg na danym odcinku. Przeczytaj i sprawdź, jakie są rodzaje semaforów, jak je rozpoznać i co może oznaczać migające, pomarańczowe światło.
Czym są semafory kolejowe?
Semafor kolejowy jest sygnalizatorem, który służy do sterowania ruchem kolejowym. Semafor informuje o nakazie lub zakazie jazdy, maksymalnej prędkości jazdy oraz obowiązującej prędkości przy danym oraz kolejnym semaforze.
Wszystkie te informacje maszynista otrzymuje za pomocą świateł o określonym kolorze, świecących światłem ciągłym lub migającym, ewentualnie przy pomocy ustawienia ramion semafora.
Mimo, że obecnie powszechne stały się sygnalizatory świetlne, na niektórych, dawno nie modernizowanych stacjach wciąż znajdują się semafory wjazdowe kształtowe, z charakterystycznymi ramionami, przypominającymi kolorem policyjne lizaki. Aby wskazywane przez nie sygnały widoczne były również w nocy, posiadają one pod ramionami dodatkowe sygnalizatory świetlne.
Istnieje kilka rodzajów semaforów. W zależności od kryterium, wyróżniamy następujące:
- Budowa: semafory kształtowe i świetlne.
- Zasada (automatyka) działania: semafory półsamoczynne, samoczynne i niesamoczynne,
- Umiejscowienie i funkcja: semafory wjazdowe, wyjazdowe, powtarzające, odstępowe i inne.
Poniżej krótka charakterystyka wybranych typów semaforów.
Semafory wjazdowe i wyjazdowe – każdy je zna, ale nie każdy o tym wie
Semafory wjazdowe i wyjazdowe zlokalizowane są najczęściej w pobliżu stacji kolejowej. Dlatego też kojarzone są przez pasażerów, oczekujących na peronach na przyjazd pociągu. Oto ich cechy charakterystyczne:
- Słupy pomalowane w biało – czerwone pasy.
- Posiadają do sześciu reflektorów, ustawionych najczęściej pionowo, świecących na zielono, czerwono, pomarańczowo i biało. Niektóre dodatkowo wyposażone zostały w poziome pasy świetlne, świecące na żółto lub zielono.
- Należą one do grupy semaforów półsamoczynnych. Oznacza to, że sygnał zezwalający na jazdę podawany jest przez człowieka, a sygnał „stop” pojawia się po przyjechaniu pociągu nad specjalnym czujnikiem.
Semafory drogowskazowe – gdzie je znajdziesz?
Semafory drogowskazowe należą do grupy semaforów samoczynnych. Po czym je rozpoznasz? Oto kilka cech charakterystycznych.
- Posiadają zazwyczaj trzy reflektory a ich maszty pomalowane są na biały kolor.
- Zmiana każdego sygnału na semaforze następuje samoczynnie, po przejechaniu pociągu nad czujnikiem.
- Zadaniem semaforów samoczynnych, działających w systemach tzw samoczynnej blokady liniowej, jest utrzymywanie odpowiedniej odległości pomiędzy dwoma pociągami, poruszającymi się w jednym kierunku i po tym samym torze.
Semafory drogowskazowe dzielą szlak kolejowy na mniejsze odcinki. Dzięki nim pomiędzy dwiema stacjami mogą w bezpiecznej odległości znajdować się dwa lub więcej pociągów, które poruszają się po jednym torze i w tym samym kierunku. Semafory wjazdowe oraz samoczynne mogą ze sobą współpracować w ramach samoczynnej blokady liniowej.
Sygnały oraz oznaczenia
System sygnalizacji świetlnej semaforów jest o wiele bardziej skomplikowany, niż światła uliczne. Ten sam sygnał, w zależności od typu semafora może mieć inne znaczenie.
Jako przykład podać można czerwony, ciągły sygnał S1, który:
- w przypadku semaforów wjazdowych, wyświetlany przez środkowy reflektor, oznacza: „stój”, i jest to nakaz bezwzględnego zatrzymania się,
- w przypadku sygnalizatorów samoczynnej blokady liniowej pociąg pod pewnymi warunkami może przejechać mimo sygnału S1, jednak z prędkością nie większą, niż 20 km / h.
Poza zakazami i nakazami ruchu, sygnalizatory mogą informować o prędkości, z jaką może poruszać się pociąg. Jako przykład podać można sygnał S10 na semaforze półsamoczynnym – zielone ciągłe światło na górnym reflektorze i pomarańczowe ciągłe światło na reflektorze przedostatnim licząc od dołu semafora pięciokomorowego. Sygnał oznacza jazdę z szybkością nieprzekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze – z najwyższą dozwoloną szybkością.
Znajomość sygnalizacji to wiedza podstawowa każdego maszynisty. Pasjonaci kolejnictwa mogą jednakże skorzystać z aplikacji na telefony komórkowe, pomagające zinterpretować sygnał wyświetlany na semaforze.